Dag van de Gastvrijheid 17 november 2016
Hoe creëer je een nieuw werkklimaat?
Er was enorm veel belangstelling van zowel manager als servicemedewerkers voor onze workshop “Hoe creëer je een nieuw werkklimaat voor gastvrijheidsmedewerkers in de zorg” tijdens de Dag van de Gastvrijheid op 17 november jl in het Beatrix Theater in Utrecht.
Het uitgangspunt was niet hoe worden medewerkers gastvrijer, maar hoe creëren we een omgeving waarin medewerkers bewust elke dag tijd en aandacht geven aan gastvrijheid. Hoe zorgen we dat ze optimaal ondersteund worden om het verblijf van patiënten zo prettig mogelijk te maken. Je hoeft servicemedewerkers namelijk niet te motiveren om het patiënten naar de zin maken, ze willen niets liever dan dat.
De uitdaging voor servicemedewerkers zit erin dat zij aangestuurd worden op veiligheid en efficiency en er gevoelsmatig weinig ruimte is voor aandacht en echt contact met de patiënten. Bovendien zijn er veel ingesleten routines en is het moeilijk om elkaar en de collega’s van de zorg aan te spreken als het niet lekker loopt.
Martijn van Dijken, manager hotelservice, van Noordwest Ziekenhuisgroep nam de luisteraars mee in het verbetertraject dat het afgelopen jaar is gerealiseerd samen met Monique Willemse van Momoko en Petra Deen van Resultaat Atelier.
Ina Zut, servicemedewerker en coach Smart4Slow vertelde over het effect op patiënten, dat ze nu elke dag bewuster tijd maken voor een luisterend oor, om een leuk briefje te schrijven of iets uit de “geluksbox” te pakken om patiënten wat afleiding te bieden. De leuke reacties van patiënten maken haar werk nog prettiger. Maar ook de samenwerking op de afdeling loopt beter, doordat gastvrijheid nu elke dag aandacht en prioriteit heeft, ze beter weten wat ze van elkaar verwachten en met elkaar bespreken als het nog beter of prettiger kan.
Ben jij ook geïnteresseerd in het creëren van een gastvrij werkklimaat? We leggen u graag uit hoe we dat hebben aangepakt. Neem contact met ons op.